SaHaBaT FiLLaH

Wednesday, August 12, 2015

FaSoBRuN JaMeeL...

Image result for images of sabar

Allahu Rabbi, hampir bulan blog ini ‘sepi’ seketika. Tiada nukilan yang bisa di curahkan. Tiada cerita yang boleh dikongsikan.

Kerana apa?

Mungkin kerana kesibukan yang melanda diriku sepanjang fatrah semester 1 ini.

Hampir setahun tidak memasuki kuliah, pastinya memberi pelbagai cabaran kepada diriku.  

ALLAH pasti akan menduga hamba-NYA saat menuntut ilmu, tetapi yakinlah bahawa ALLAH tidak akan sesekali membiarkan kita ‘terkapai-kapai’ bersendirian dalam menghadapi mehnah.

Aku akui, semester ini terlalu sibuk, dek assignment yang datang bertimpa-timpa. Presentation yang bertalu-talu, yang perlu dibentangkan dalam masa yang agak terdekat. Lebih memeningkan lagi, semua assignment dan kertas kerja perlu ditaip mengikut format UKM yang sebenar.

Bukan itu sahaja, masalah ketiadaan air selama sebulan, sangat menguji kami. Terpaksa berulang-alik ke masjid untuk mendapatkan bekalan air bersih. ALLAH sahaja yang Maha Mengetahui! Bayangkan, masa yang diperuntukkan untuk kami belajar, terpaksa digunakan semata-mata untuk mencari air? Berbaloikah bayaran yuran kolej yang terlalu mahal dibandingkan dengan fasiliti yang kami perolehi? Air itu keperluan asasi (daruriyyat) manusia! #MaTa #UKM

Saya sokong 100% dengan perjuangan adik-adik saff kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP UKM) yang sanggup merisikokan diri mereka semata-mata untuk menjaga hak kebajikan kami, seluruh pelajar UKM! Hari ini, bertarikh 29 Jun 2015, seramai 13 orang pelajar yang bakal dihadapkan di Mahkamah Universiti, disebabkan masalah demonstrasi tempoh hari. Kata pihak pentadbiran, kesalahan mereka terletak dibawah bidang kuasa AUKU.

Allahu Akbar!

‘Berdosakah’ mereka hanya kerana mempertahankan soal kebajikan kami? ‘Bersalahkah’ mereka hanya kerana lantang menyuarakan memorandum, yang dianggap telah memalukan nama baik universiti? #SaveUKM13 #SaveUIA2

Moga ALLAH berikan kemenangan buat mereka. Doakan mereka di bulan mustajab doa ini.

Moga ALLAH makbulkan doa kita, inshaAllah Allahumma Ameen. #PasakIstiqomah

Image result for images of sabar

Sesungguhnya, mujahadah itu memang sukar dan payah!

Ini kerana, hawa nafsu itu merupakan ‘musuh’ yang tersembunyi dan sukar untuk diperangi berbanding berjihad menentang pihak musuh yang nyata.

Ingatlah bahawa, sesungguhnya perjuangan itu memang pahit kerana syurga itu manis!

Sabarlah dalam bersabar! Kita hamba yang dibatasi takdir ALLAH, di situ noktah segala takbir.

Manakan terasa tingginya syurga, andai kata dipinggir dusta? Pasti bicara kita akan di uji! Dan pasti jiwa kita akan teruji!

Pesan sahabatku, “Jangan sesekali mengeluh atau merungut! Jika tidak, pahala itu akan hilang dalam sekelip mata sahaja. Isbiri, ukhti! Fasobrun jameel! SABAR itu sangat indah. ALLAH beri kita ujian kerana ALLAH nak tarbiyyah jiwa kita agar lebih redha dan sabar lagi.” J J J

Nak peroleh hati yang kuat dan tabah, perlu didik jiwa menjadi kental. Bukan ‘sado’ dari segi fizikal sahaja, tetapi mesti ‘qawwi’ dari segi rohaniah.

Latih diri untuk berhenti cakap, “Hati aku memang lemah...”

Teruskan melangkah, ALLAH kan ada! Come on. #StayStrong

Self Reminder : Pencapaian akademik itu bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan, tetapi sejauh manakah kita mampu beramal dengan segala ilmu yang telah diperolehi? #TarbiyyahSentap

Tajdid niat! Perbaharui niat sepanjang masa, semuanya kerana ALLAH.

“Achieve DEEN List + Achieve DEAN List!”

Ayuh sahabat, teruskan berusaha demi melakar kejayaan gemilang demi ISLAM terchenta!

Moga ada sesuatu yang bisa kita lakukan buat ummah. May ALLAH ease our journey for seeking knowledge, Allahumma Ameen. #StriveForExcellent #SepenuhChentaBuatUmmah

Akhirul kalam, saya ingin menitipkan ‘mutiara hikmah’ oleh sang murabbi yang sangat dikagumi, Mufti Wilayah Persekutuan iaitu Al-Fadhil Ustaz  Dr. Zulkifli Al-Bakri :

“Carilah ilmu ALLAH dan ALLAH tidak akan miskinkan kamu...”

 Image result for images of sabar
Ilham Sanubariku,
Musafir Iman
(29062015 @ 12 Ramadhan)
~Memburu Redha ILAHI~

No comments:

Post a Comment