SaHaBaT FiLLaH

Sunday, October 20, 2013

JaTuH CHeNTa...


I'M IN LOVE WITH DA'WAH...

ALLAH telah berfirman dalam warkah cinta-NYA:

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) ALLAH, nescaya DIA akan menolongmu & meneguhkan kedudukanmu." 

Tak percaya? Siyes, ini janji-NYA pada pejuang agama-NYA.

Jom kita 'check' tafsir ayat ini, yang telah termaktub dalam Surah Muhammad: Ayat 7.

Alkisahnya begini... (^_^)
  
"Bagaimana aku 'jatuh chenta' dengan DAKWAH?"

Dahulu, aku cukup 'anti' dengan golongan yang mengaku diri mereka sebagai DAI'E a.k.a. pendakwah.

Kerana apa? Banyak cakap tak serupa bikin!

Kononnya, mereka yang paling 'superb' iman & amalan soleh berbanding daripada orang yang 'biasa-biasa' sahaja takat imannya.

Budjet prasantan betul laa! (Perasan diri bagus sangat a.k.a. riya').

Satu persoalan yang sering bermain di minda fikiranku ialah:


"Kenapa mereka sanggup meluangkan masa hanya untuk BERDAKWAH?"

USRAH, DAKWAH, TARBIYYAH... Itulah dunia yang mewarnai kehidupan mereka.

Bagi aku, 'dunia' itu amat membosankan. Apa yang pasti, aku terkecuali!

Tapi... itu dulu, saat aku masih dibuai dengan angan-angan dunia 'jahiliyyah'.

Aku paling 'tension' & 'stress' jika dipaksa untuk join usrah @ 'bulatan gembira'. It's choice, right?

Disebabkan usrah adalah aktiviti wajib di asrama, akhirnya aku terpaksa merelakan diri walhal dalam hati, tersangat malas! (*_*)

Hidayah ALLAH tiada siapa yang boleh menduga. 

He surely knows what's best for us! =)

Aku yang 'biasa-biasa' aje akhirnya dipilih oleh ALLAH sebagai AJK Badan Dakwah di sekolah.




SAAT AKU DISAPA MAK CIK 'HIDAYAH' & PAK CIK 'TAUFIQ'...


Dulu, aku amat 'benci' tetapi kini aku telah 'jatuh chenta' dengan Dakwah.

"Alhamdulillah, Ya ALLAH diatas segala nikmat yang telah Engkau kurniakan."


"Tarbiyyah itu bukan segala-galanya, namun segala-galanya bermula dengan TARBIYYAH."

Orang akan kata macam-macam bila kita orang 'biasa-biasa' ini cuba buat sesuatu untuk ISLAM.

Mungkin ada diantara kita yang pernah merasainya bukan?

Ada puak yang EKSTRIM kata:  

"Ada hati nak nasihat aku, kau dah layak masuk syurga ke?"

Ada yang SYOK SENDIRI kata:  

"Tak payahlah sibuk-sibuk berdakwah. Lagi bagus kita fokus pada akademik je."

Ada golongan yang suka menyindir:  

"Kalau setakat cakap je tapi tak beramal, apa gunanya? Cakap tak serupa bikin!"

Mulut tempayan, memang kita tak mampu tutup. So, pekakkan telinga je & keep moving forward!

Spread our da'wah & the beauty of ISLAM! That's our duty!

At least, kita ada sesuatu nak  buat untuk ISLAM, agama yang ALLAH redha ini.

Biarlah usaha kita nampak SEKECIL zarah di pandangan mata manusia, mana tahu mungkin BESAR di pandangan ALLAH?

Jom kita 'check' sirah anbiya' kisah Nabi Ibrahim A.S. dibakar oleh Raja Namrud dengan api besar.

Melihat api besar itu, seekor burung kecil segera mengambil air dengan paruhnya yang kecil lalu dititiskannya ke atas nyalaan api besar itu.

Perbuatan burung kecil itu ditertawakan oleh burung-burung yang lebih besar.

"Apa gunanya air yang setitis itu?" Burung besar menyindir.

"Untuk memadamkan api yang membakar kekasih ALLAH, Nabi Ibrahim," jawabnya.

"Ha..ha..ha.. Usaha yang sia-sia! Adakah api yang sebesar itu mampu dipadamkan oleh setitis air?" ejek burung besar lagi.

Anda tahu apa jawapan burung kecil?

"Aku yakin bahawa ALLAH tidak akan bertanya kepadaku apakah dengan usahaku ini api yang marak itu berjaya dipadamkan, tetapi ALLAH pasti bertanya apakah usaha yang aku lakukan untuk memadamkan api tu."

Gulppp! Rasa nak cubit je pipi. Nanges!

The moral of story:

Kalau kita umpama "si burung kecil" dalam usaha menyebarkan kebaikan, siramlah walau ''setitis air" untuk menyambung perjuangan Rasulullah SAW kerana ALLAH melihat pada USAHA kita.

Akhirul kalam, mari kita sama-sama menghayati bait kata sang murobbi:

"Kita mesti menyedari bahawa bahtera perjuangan ISLAM ini adalah bahtera yang teguh, bahtera yang kuat, bahtera yang tidak tenggelam & bahtera yang dipelihara oleh ALLAH."

Hanya mereka yang sabar & istiqomah akan kekal bersama bahtera ini.

Alhamdulillah, now i feel something that i'm in love with da'wah. =)


Ilham Sanubari,
atikah_humairah@mardhotillah
(20102013)
~Mencari Redha ILLAHI~

Thursday, October 17, 2013

PeDuLiKaH KiTa?



Duduk dengan housemate. Depan TV. Menghadap pinggan mi segera. Baru dimasak. Lepas tiba di rumah tadi.

TV terpasang keluar muka almarhum Saddam. Berganti dengan protes jalanan ke atas Ariel Sharon. Berganti dengan klip budak-budak nak pergi sekolah di Palestin dikejar dengan peluru hidup.


Imbauan Perang Teluk. Bersambung dengan klip lama ulasan Colin Powell dan Margaret Thatcher tentang perubahan dinamik dan politik Timur Tengah.

Refleksi tentang kronologi berita dunia Islam rupanya.


"Kita hidup dalam fasa world history yang sangat significant." 


Housemate pandang pinggan sebelum kembali pandang muka Saddam di TV. 

"Too much has happened in such a short span of time."

Aku angguk. Garpu kuis mi segera di pinggan. Betul. Terlalu banyak. Dan semuanya terlalu poignant.


"Kita hidup di zaman humanity macam tak ada makna."

"Kita saksi sejarah. Kita sebahagian dari sejarah."

Skrin TV kini tunjuk klip imbauan konflik Iraq dan Iran.

"Kalau ALLAH panjangkan umur, dan ALLAH rezekikan untuk ada anak cucu sendiri nanti, diorang akan belajar sejarah hari ni." Housemate masih pandang TV.

Skuad tentera tengah berkawad atas skrin TV. Yang lelaki muka bersarung topeng hitam.Yang perempuan pun sama di belakang. Teguh. Gagah. Aku yang tiba-tiba naik seram. Mi segera aku kunyah lambat-lambat.

"...dan diorang akan tanya: 


'Eh, atuk dah ada kan masa zaman tu? Dah besar, kan? 

Masa zaman Iraq dengan Afghanistan kena serang... zaman Bosnia dengan Chechnya... masa zaman Palestine mula kena kepung dengan dinding batu tu... masa zaman yang ramai-ramai kena bunuh kat Rabaah... Rohingya pun... 


Masa tu atuk tengah buat apa?"
 


Monolog housemate aku tak habis lagi rupanya.

Aku pandang muka dia.

"Atuk tak buat apa-apa nak tolong ke?'


Mi segera di langsung rasa terlekat di tengah anak tekak. Aku terus nak cari air. Tak ada. Terlupa. Air tak bawa dari dapur. Tercekik. Dan salah sendiri.

"Atuk duduk rumah tak buat apa-apa ke masa tu?" Masih dia tak habis dengan hypothetical questions 'cucu'nya.

Penembak soalan membunuh betul bakal cucu housemate aku ni nampaknya. Terasa macam garpu mi segera di tangan tu ditikam ke dada dan kemudian dipulas selagi mahu.

Kemudian dia sendiri diam. Terbunuh dengan soalan hypothetical sendiri mungkin. Aku memang awal-awal lagi dah terkorban. Atau, tinggal nyawa-nyawa ikan.

"Mungkin hanya mampu jawab:


Atuk dapat pergi rally, protes, dan bantu di alam maya dengan sebarkan semua ketidakadilan dan kezaliman. Dan boikot. Tu je yang atuk dapat buat. Dan doa." 

Dia kembali buka mulut dengan dahi berkerut pandang TV.

Berdesing terus telinga. Bila didengarkan balik jawapan tu disebutkan begitu untuk menjawab soalan mencabar sebegitu, memang bunyi lame dan lembik semacam.


Walaupun rasa itu yang dah habis gagah untuk dibuat. Seorang cucu pastinya mahu atuknya itu seorang hero pahlawan gagah setara Ultraman, bukan? Bukan hero papan kekunci pengunyah koci semata.

"Dan mungkin cucu tu akan balas balik lepas terdiam, 'uh...tu je?'." Housemate tarik nafas dalam-dalam.

Kami terfikir benda yang sama rupanya.

"Dan tak mustahil je dia akan cakap, 'Kenapa atuk tak pergi tolong? Mesir tu mungkin la jauh. Tapi Burma, Thailand tu dekat je dengan tempat kita, kan?

Riwayat aku tamat terus dengan soalan headshot tu.
Reflection, has to be followed by action

dan jujur, rasa nak banjir untuk diri sendiri.

@[Hlovatesays]

Original post: https://www.facebook.com/hlovatehood/posts/617945898256409



Ilham Sanubariku,
atikah_humairah@mardhotillah
(18102013)
~Hlovatefans~
 


 
Copyright© All Rights Reserved http://atikahhumairah.blogspot.com/