SaHaBaT FiLLaH

Friday, March 1, 2013

NoVeL HLoVaTe...


CONTENGAN JALANAN… (^_^)

“Just simply talk to Him. Dia sentiasa mendengar sebab Dia Maha Mendengar. No matter how you say it. No matter when and where. No matter what.”

~Doa itu wireless. Dan coverage dia masuk satu universe~
 
Saat pertama kali membaca novel Contengan Jalanan, saya terus ‘jatuh cinta’ dengan karya nukilan HLOVATE. It changed me. A lot. 

Novel yang santai, tetapi terselit dengan pelbagai ‘mutiara kata’ yang berhikmah.

Hlovate berjaya menjadi ‘fenomena’ dalam kalangan pembaca + peminat novel tanah air. 

Selain daripada identitinya yang ‘misteri’, hasil karyanya tidak pernah mengecewakan. Wonderful!

Cover ilustrasi novel Contengan Jalanan sangat unik, turn upside down. 

Kisah Fend dan K2 yang mencatat pengembaraan mereka di bumi ALLAH saat Hidayah mulai menyinari jiwa gersang mereka. 

Di samping Hlovate menceritakan hiburan tentang muzik dan arts, tetapi ia juga sarat dengan nasihat serta elemen islamik. 

A man that decides to change on the 12th hour dies on the 11th. 

Death won’t wait for anyone...

ALLAH berfirman, “Kamu tinggal (di bumi) melainkan sebentar sahaja, jika kamu benar-benar mengetahui. Maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu secara main-main (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan Kami?” {Al-Mukminun : Ayat 114-115}

Bagaimana mereka ‘mencari’ jalan pulang kepada Tuhan setelah sekian lama “hanyut” dek arus dunia yang melalaikan. Hidayah ALLAH tiada siapa boleh menduga.

Hidup bukan hanya diertikan dengan not muzik atau warna-warna. Hidup bukan hanya diertikan dengan kejar harta dan kerjaya. Hidup bukan hanya diertikan dengan kejar cita-cita. 

Hidup bahagia bukan hanya diertikan dengan senyum ketawa riang gembira. Hidup itu untuk akhirat. Living here for the hereafter.



aA + Bb… (^_^)

“ALLAH beri siapa yang kita PERLU, bukan yang kita MAHU.”

Inilah sebuah kisah perjalanan: perjalanan bersama masa perjalanan cerita aA + bB.

Semua orang belajar. Semua orang membesar tetapi tidak semua orang menjadi dewasa.

Selagi hidup bersama masa, maka selagi itu juga yang hidup itu dewasa bersama usia.

Cerita 'cinta' antara Addin dan Benz, tidak semudah A + B = Aman Bahagia.

Cerita Benz Aliff dan Addin yang mencuit hati saya. Perasaan benci pada awalnya,  akhirnya bertukar menjadi cinta. Itulah hikmah bercinta selepas ijab kabul dilafazkan.

 Siapa sangka sekeras-keras jiwa Addin mampu ditundukkan dengan kelembutan Benz Aliff? Kisah Didi dan Benji memang sweet! 

Hati itu ALLAH yang pegang, bukannya orang. Hidayah dan petunjuk tu memang ALLAH yang bagi. Benda dan perkara yang sama tak semestinya memberikan kesan yang sama juga kepada penerima yang berbeza.

Bak kata Benji: “Start the day with something sweet and end it with something sweeter.”



ROOFTOP RANT… (^_^)

Setiap takdir yang ALLAH dah tentukan adalah yang terbaik untuk setiap insan.

“To live WELL or live HELL? You choose!” ~Jade~

“There are times when strangers are like family, family are like strangers. Really bites, and truth hurts.” ~Welcome to Trisy’s World~

Kisah Trisy dan Jade mula buat saya terfikir. Mengutip ‘ibrah di sebalik perubahan yang terjadi melalui karakter mereka setelah disinari cahaya petunjukNYA.

Siapa sangka Jade yang sering dipandang remeh oleh ibu bapanya akhirnya mampu membuktikan dirinya boleh berjaya asalkan yakin dengan rezeki ALLAH.

Siapa sangka Trisy yang selalu memberontak, mengeluh dengan takdirnya serta sering berusaha membunuh diri akhirnya terpilih menjadi hambaNYA yang bersyukur.

“Adakah mereka merasakan mereka telah beriman sedangkan mereka belum diuji?” 
{Surah Al-Ankabut : Ayat 2}

Ayat yang dipegang mengubat ‘luka’ bila hati diuji, when faith is put at test. Sesungguhnya ALLAH bersama hambaNYA yang sabar. Itu janjinya!

Kisah mereka juga mengubah persepsi saya untuk menilai seseorang.

“Siapa kita untuk menilai seseorang jika kita sendiri tidak menghulurkan tangan untuk membantu dan menghulurkan telinga untuk mendengar?”

Itulah kesilapan pendakwah yang sering kali dilakukan. Mudah menghukum seseorang tanpa berusaha untuk membantu ‘mengeluarkan mad’u daripada kejahilan.

Kita hanya mampu MENYERU, bukan MENGHUKUM manusia!


5 TAHUN 5 BULAN…(^_^)

“Payah sangat ke nak faham pegang tangan tu HARAM? Lelaki punya kranium kat kepala tu tebal sangat ke sampai terang-terang dalam Bahasa Melayu pun tak faham?

Memang betul tak boleh pakai sesen pun lah kalau hukum-hukum yang dah nyata pun buat aci redah. 

Ditch him. Find someone better. Find someone who will bring you straight to SYURGA, bukan NERAKA.”

Kisah Along Serbia dan Ana, pembantu rumah a.k.a. medical student. 

Menceritakan tentang fasa-fasa kehidupan yang mematangkan diri Ana, dibantu oleh karakter Along a.k.a. 'soulmate'nya. 

ALLAH takkan bebankan hambaNYA dengan apa yang dia tak mampu. No matter what, no matter when, no matter when it doesn’t at all make sense.

“DO NOT leave your Love Letter’s Compilation, the QURAN. It is the last thread to sanity even if everything else failed.

Ilham Sanubari,
atikah_humairah@wehdatul_fikrah
~hlovatefans~
(01032013) 


2 comments:

  1. bila baca review kamu ni-buat sy teringat semula novel2x Hlovate y sy baca-

    Memang membawa jiwa kita-insafkan kita kan..? :'(

    Thnx hlovate-

    ReplyDelete
  2. Akak Adek: Alhamdulillah, karya Hlovate memang BEST! Banyak pengajaran yang kita boleh perolehi.. Santai tapi ruh ISLAM itu dirasai.. Mampu menginsafkan diri saat menghayati novel karyanya..

    "Sungguhlah orang kata, nikmat yang ada takkan terasa, selagi ianya tak lenyap daripada depan mata." - Contengan Jalanan. Tak ke? :)

    #Hlovate

    ReplyDelete

 
Copyright© All Rights Reserved http://atikahhumairah.blogspot.com/