SaHaBaT FiLLaH

Thursday, January 8, 2015

MiNTa FaTWa HaTiMu...


DILEMMA ANTARA MASTER & KERJA?

#KisahSuksesBAD #TeknikBAD [22.12.2014]

Pada awalnya saya menerima tawaran kerja sebagai guru tahfiz. Hati mula berbelah bahagi, antara belajar atau kerjaya. Yang manakah terbaik? Kerana ini menentukan hala tuju masa depan saya. 

Di saat fikiran celaru, memikirkan keputusan yang perlu saya ambil, ALLAH hadirkan “jawapan-NYA” melalui wasilah sebuah e-book #BAD karya terhebat ukhti Insyirah Azhar, penulis favourite saya! It amazed me. A lot! Alhamdulillah.

“Minta fatwa hatimu & istikharah…”

Bertanya ALLAH dulu & banyakan solat istikharah. Tanya pada ALLAH, bukan pada makhluk ciptaan-NYA! Indeed, ALLAH plans are better than our dreams!

3 hari sebelum tarikh saya sepatutnya melaporkan diri, saya telah menerima mesej daripada tuan pengetua, bahawa pihak sekolah terpaksa membatalkan tawaran kerja saya di atas sebab-sebab tertentu.

Sedih? Kecewa? Menipulah kalau saya menafikannya. Lumrah manusia kan? Last minute itu jugalah saya terpaksa deal dengan owner untuk membatalkan kontrak rumah sewa.

Pujuk hati : Ada hikmahnya. Dalam apa yang kita nak, tapi kita tak dapat. ALLAH ingin ‘tarbiyyah’kita agar lebih REDHA & SABAR!

Bila tak dapat sesuatu yang kita mahu, jangan kata, “tiada rezeki.” Tapi katakanlah, “rezeki aku di tempat lain.”

When we lose a job, or find ourselves unable to marry who we want, or something is taken from us, have we ever stopped to consider the possibility that it may have been for our own good?

ALLAH tells us in the QURAN :

“But perhaps you HATE a thing & it is GOOD for you. And perhaps you LOVE a thing & it is BAD for you. And ALLAH Knows, while you know not.”

Inspired! I absolutely love this ayat! It answers so many questions about life!

Alhamdulillah, hari ini ALLAH telah ‘menjawab’ istikharah saya selama ini, dengan memakbulkan hajat & impian saya untuk menyambung "SARJANA Pengajian Islam, Syariah" di bumi waqafan UKM.

Allahu Akbar! Nak nangis! Surely HE knows what’s best for us! Rabbi Yassir Wala Tua’ssir! May ALLAH ease our journey for seeking knowledge, Ameen.



Ilham Sanubariku,
Musafir Iman
(08012015)
~Memburu Redha ILAHI~
Di Teratak Mahligai Kasih Ayahanda Bonda




No comments:

Post a Comment