Sebenarnya saya sudah banyak menulis tentang purdah. Boleh diselongkar stor artikel yang lama.
Tentang tajuk ini, saya sekadar mahu mencoret ringkas pandangan kecil saya.
Saya percaya, jika ditanya pada setiap orang tentang situasi ini, pasti mereka akan memberikan pandangan yang berbeza-beza.
Contoh :
"Hari tu pakai purdah, tup-tup hari ni dah tak pakai. Siap bersolek bagai. Itulah manusia..hmm.."
"Eh bukan ke dia ni pakai purdah?
Dalam gambar ni tak pakai pulak. Balik Malaysia terus bukak purdah la
ni. Macam tu baik tak payah pakai "
"Kalau nak pakai, kena pakai betul-betul. Jangan kejap pakai kejap tak pakai. Bila dah pakai, kena pertahankan sampai mati."
Banyak lagilah komen-komen lain dengan nada yang pelbagai.
Semuanya kerana fenomena di kalangan segelintir muslimat yang
kadangkala dilihat berpurdah, dan kadangkala tidak. Juga yang dahulunya
berpurdah, sekarang tidak.
FAHAMI KHILAF
Terlebih dahulu, mari kita fahami tentang khilaf. Apa itu khilaf?
Khilaf adalah perbezaan pendapat di kalangan ulamak kerana tidak
adanya dalil yang benar sahih dan menunjukkan kepada hukum
tersebut.
Khilaf ini terjadi dalam bab Fiqh, tetapi tidak dalam bab
Akidah.
Natijahnya membawa kepada pengamalan yang berbeza-beza tetapi
saling berlapang dada.
Boleh jadi yang satu betul, boleh jadi yang satu
lagi lebih tepat.
Dalam masalah purdah, ia adalah khilaf sejak sekian lama.
Masing-masing telah menerima sebagai perbezaan pendapat yang terpulang
kepada individu untuk mengambil pendapat yang diyakini lebih baik.
Ada
yang berpegang dengan hukum
wajib, lalu digenggam sebagai wajib.
Ada
yang berpegang dengan hukum
sunat, kalau pakai dapat pahala tapi kalau
buka tidak berdosa, lalu itulah pendiriannya.
Ada yang
berpendapat ia sebagai
mubah (harus) lalu mereka berpegang
atas pendirian tersebut.
Konklusi dalam perkara ini, masing-masing kena berlapang dada.
Bagi
yang berpegang dengan hukum wajib, janganlah sampai memaksa orang lain
untuk pakai atau menghukum orang yang tidak pakai.
Bagi yang berpegang
dengan hukum harus, tidak boleh sinis dengan yang bertegas dengan
memakainya sebagai wajib.
Manakala bagi yang berpegang dengan hukum
sunat, tidak boleh dipandang sebagai berdosa sekiranya dia meninggalkan
amalan sunat tersebut.
Umpama seorang sahabat kita yang setiap hari masuk masjid akan
bersedekah RM2 ke dalam tabung masjid.
Suatu hari dia meninggalkan
amalan tersebut, maka kita tidak boleh menganggapnya sebagai berdosa
kerana dia mempunyai pilihan samada mahu bersedekah ataupun tidak.
FAKTOR PURDAH ON-OFF
Saya pernah diajukan soalan seperti ini, dan saya memberikan pandangan saya.
Muslimat yang memakai purdah tetapi on off, sebenarnya tidaklah berpunca dari satu faktor sahaja.
Inilah masalah kita apabila memandang sinis dan mudah prejudis dengan
saudara sendiri dalam bab ibadah.
Bila seseorang saudara kita jarang ke
masjid untuk solat berjemaah seperti kita, maka saudara tersebut
dipandang serong bukannya didekati ataupun diusaha untuk berbaik sangka.
Purdah juga begitu.
Bila seseorang membuka purdahnya, maka kita
cenderung melihat satu faktor sahaja : tidak istiqamah, pakai main-main
dan sebagainya.
Walhal, bukankah ada banyak lagi faktor lain seseorang itu membuka purdahnya?
Ada yang disebabkan
keperluan pekerjaan. Boleh jadi situasi pekerjaan
yang dipilih lebih memudahkannya jika tidak berpurdah. Apatah lagi
dalam suasana di Malaysia, bukan di tanah arab.
Ada yang disebabkan
keluarga. Boleh jadi keluarganya akan berkecil
hati jika anak gadis mereka berpurdah meskipun bersama mereka dalam
aktiviti kekeluargaan.
Ada juga disebabkan
tuntutan dakwah. Boleh jadi bagi mereka, strategi
dakwah tanpa purdah lebih berkesan mendekati mad’u berbanding memakai
purdah.
Banyak lagi faktor-faktor yang lain seseorang itu membuka purdahnya. Bukan satu faktor sahaja.
Justeru, apakah kita hanya ingin bertegak atas suatu prejudis dan prasangka semata-mata?
Ia menghilangkan nikmat ukhwah dan mencacatkan persaudaraan.
YANG TIDAK KHILAF
Teringat waktu berdiskusi dengan isteri, saya katakan kepadanya.
Saya
tidak menafikan kemungkinan untuk dia tidak berpurdah suatu ketika
nanti. Boleh jadi dia akan berpurdah sampai tua, dan boleh jadi tidak.
Sebagai suami, menjadi tanggungjawab saya untuk memastikan isteri
melakukan sesuatu atas dasar ilmu dan kefahaman, bukan hanya semangat
mahupun ikutan.
Agama mengajar tentang
maqasid (tujuan agama) dan seorang muslim yang bijak adalah muslim yang beramal dengan menjiwai maqasid tersebut.
Pakai purdah ada maqasidnya.
Maqasid pakai purdah adalah untuk
memelihara diri dari fitnah.
Wajah wanita, meskipun bukan aurat, tetapi
ia menarik perhatian lelaki, apatah lagi jika wajahnya cantik.
Maka
menjadi suatu yang
afdhal untuk wajah tersebut dilindungi agar maruahnya tetap terjaga.
Tapi, kalau pakai purdah, namun wajah di "snap" jarak dekat, dan di
publish dalam
facebook, sehingga jelas bulu matanya yang lentik, itu jelas sekali songsang dengan maqasidnya, sebagaimana ditulis dalam
artikel ini.
Daripada kita sibuk bercerita tentang perkara yang memang khilaf dan merupakan bab
afdhaliyyat (kelebihan beramal), mengapa tidak kita tekankan tentang perkara yang tidak khilaf?
Seseorang yang tidak berpurdah, tetapi ketika keluar ke khalayak dia
tidak menonjolkan perhiasan diri dan wajah serta sangat menjaga dari mem
publish gambar di facebook atau blog, adalah
LEBIH BAIK
daripada seseorang yang berpurdah, tetapi bergemerlapan, gemar
bergambar jarak dekat menampakkan bebola matanya yang jernih, sambil
menjeling dengan jelingan bertopeng panahan syaitan.
Apa yang tidak khilaf adalah kewajipan menjaga diri dari fitnah.
Kewajipan menyembunyikan perhiasan diri dan jangan keluar ke khalayak
(atau alam maya) dalam keadaan yang menarik perhatian ajnabi.
Jangan
membiarkan diri dipandang, dan jangan memandang-mandang.
Bukankah semua
ini lebih utama untuk diingatkan?
Kalau seseorang yang dulunya berpurdah, tetapi tiba-tiba tidak
berpurdah, di mana kita mengetahuinya apabila melihat gambar terbarunya di facebook, maka terlebih dahulu betulkan
mindset kita bahawa boleh jadi dia lebih selesa tidak berpurdah.
TETAPI perbuatan mem
publish gambar di
facebook itu perlu ditegur, agar ia tidak menjadi pembuka pintu fitnah.
Dengan cara itu, kita boleh mengembalikan hikmah nasihat menasihati atas perkara yang pokok, bukan sekadar cabang dan ranting.
FITNAH VS BUKAN FITNAH
Wanita adalah fitnah.
Itu termaktub dalam hadith Nabi SAW : "Tidak akan tinggalkan fitnah yang lebih besar ke atas
kaum lelaki berbanding wanita."
Namun dalam menjiwai hadith tersebut dan menjalani kehidupan sebagai
muslimah saban hari, kita memerlukan kebijaksanaan yang tinggi.
Saya katakan, seorang anak gadis yang berpurdah tetapi gemar berjalan
seorang diri itu lebih menjadi fitnah berbanding seorang anak gadis
tidak berpurdah, tetapi berjalan bersama ayah atau ibunya.
Sebab itu saya nasihatkan, jika mahu mengenakan purdah, lihat kepada
tempat yang dituju dan khalayak mana yang kita masuki.
Jika khalayaknya
aman dari fitnah lelaki serta lebih sesuai untuk tidak berpurdah, maka
tidak memakainya itu lebih baik.
Sudah tentu, ini bagi muslimat yang
berpegang dengan hukum sunat atau harus sahaja.
Begitu juga jika keluar
bersama suami, boleh sahaja untuk tidak mengenakan purdah kerana telah
aman daripada fitnah. Lihat sahajalah dalam kehidupan kita.
Lelaki tidak akan tergamak
menjeling anak dara orang jika bapanya ada di sebelah.
Begitu juga
mereka tidak akan berani menjeling isteri orang jika suaminya ada di
sebelah.
Dalam ertikata lain, situasi tersebut seakan pengganti kepada
sekeping kain bernama purdah.
Adapun jika keluar ke khalayak yang ramai, terdedah kepada fitnah dan
memerlukan kepada penjagaan diri yang lebih ketat, maka pada saya,
berpurdah adalah lebih baik.
Bahkan ramai sekali muslimat yang mengakui
mereka lebih tenang dan selesa apabila memakai purdah, seperti yang saya
tulis dalam
artikel ini.
KESIMPULAN
Kata-kata keramat
"hasanaatul abrar, sayyiaatul muqarrabin" yang bermaksud
perkara yang dinilai baik bagi orang kebanyakan namun dinilai buruk bagi orang yang dekat dengan Tuhan
wajar dijadikan azimat untuk meningkatkan diri ke arah memperbanyakkan amalan sunat.
Namun ia sama sekali tidak boleh dijadikan modal
untuk menghukum.
Amalan baik itu adalah kempen. Solat berjemaah itu kempen. Bersedekah
itu kempen. Pakai purdah juga kempen.
Kempen, istilah rasminya adalah
DAKWAH.
Adakala dengan kata-kata, adakala cukup dengan tauladan.
Apa yang pasti, bersangka buruk, prejudis, sinis dan umpatan belakang itu bukan kempen, bukan dakwah dan bukan tauladan.
Mudah-mudahan Allah terima amalan baik kita, dan bantu kita untuk istiqamah dengan amalan-amalan baik tersebut, insyaAllah.